14 September, 2012

Smeden i Sund

Tor-Vegard Mørkved - Nysmeden i Sund

Therese fra Aqua Lofoten jakter på historien bak den sunkne fiskebåten Oddny. Dette bringer oss til Terje Mørkved Slip og Mek verksted i Ramberg.
    Vrak-historien kommer senere, nå vil jeg fortelle om sønnen hans, Tor-Vegard. Han holder til på tomta attmed, hvor han er Nysmeden i Sund - en kunstner med atskillige jern i ilden.

Gamlesmeden skal ha vært en nybrottsmann på flere områder og en stor læremester for Tor-Vegard. Han startet museet i 1963 og ville vært stolt av hvordan mennesker og metall behandles i smia. Ingen som er innom  glemmer noen gang Den Nye Smeden, det er sikkert som amen i kjerka.

klikk på bildene!
Det er altså ikke bare smia, men også et galleri og båtmotorsamling, en avretterøks og ymse annet fra gammelt av som stilles ut i "Sund Fiskerimuseum" som dette faktisk er.
    Utstillingsgjenstandene kommer imidlertid litt i skyggen av selve utstilleren, ettersom Tor-Vegard er en showmann med tusen talenter. Figurklipping er en av dem. Han sakser lynraskt en vakker hest ut av et papirark mens han står å snakker med deg.
    "Er det ikke deilig nå etter høysesongen, at du får litt arbeidsro igjen?" spør jeg.
    Smeden kikker opp fra ørna han er igang med. "Nei, jeg savner dem allerede," sier han, og sikter med det til turistene som kommer i store flokker for å oppleve kunsten hans i levende utfoldelse inne i det mørke, møkkete virvaret av materialer, halvferdige figurer og redskaper.

Skarven er den han er mest kjent for, og den har jeg allerede stiftet bekjentskap med i Harstad. Han smiler når jeg forteller at jeg her i bloggen har skrevet at den er det eneste jeg husket fra Harstad etter militærtjenesten. Gamlesmeden stod for den, men det vrimler av skarver omkring oss. Og ørner - det er en ny satsing.
    "Jeg fikk en bestilling, men lager aldri bare én av noe," forteller det godlynte fjeset med litt forskjellig farge på brilleglassene. "Hver ny figur skal bli litt bedre enn den forrige, og de første fem ørnene ble solgt med det samme."



Nå om høsten er det eksperimentene foregår, får vi høre, og så starter masseproduksjonen av det som selger mest i fra januar. Da går det i ett, sier Tor-Vegard, men igjen understreker han at hver ny figur normalt har en forbedring, og det er det som driver ham og som aldri gjør arbeidet kjedelig.
    "Men nå savner jeg turistene," gjentar han, selv om vi bare er i begynnelsen av september og han knapt har stengt museet for sesongen. "Det er så hyggelig med besøk, og de kjøper en masse og sier at jeg er flink..."
    Måten han sier det på, får det til å lyde som om han ikke selv er helt sikker på at han er god til det han gjør, selv etter snar 25 år som innehaver av smia.



party i smia
Jeg kikker på svevende fugl, havhester, skarver som tørker vingene, en fisker som har fått alvorlig napp og en kongekrabbe som ligger i løse komponenter. Det han presterer med den varme grua og noen monstrøse bankemaskiner er ikke til å tro. Fyren i seg selv er unik. CD-spilleren hans har én eneste blank knapp. Plasmaskjæreren er som hentet fra Star Wars. Beliggenheten til museet er perfekt.
    Jo, kjære Tor-Vegard Mørkved - du er flink. Og jeg kommer tilbake til deg og minner deg på det før du aner - det gleder meg virkelig til.

God Reise


No comments:

Post a Comment