01 August, 2012

Roma - PPE 3



Som vanlig starter jeg måneden med et tilbakeblikk. Mimringen tilbake til "Paul padler Europa" har nå kommet til Roma, hvor jeg oppsummerte turen så langt.
    Etter en svipp innom Monaco hadde jeg en fin etappe langs Liguria. Spesielt Cinque Terre er bra padleterreng. I det lille stedet Boca di Magro blåste jeg imidlertid fast. Vis á vis marmorbruddene i Carrerra viste det seg igjen at det som oftest kommer noe godt ut av å bli hindret av været...
    Nelly fikk en trygg parkering, og jeg haiket til toget. Toget gikk til Roma, hvor jeg ble værende i tre uker.

Når du besøker Roma, eller en hvilken som helst storby, gjelder det å finne ditt stamsted. Det kan være en pub eller en kafé hvis du er i London eller Paris, men i Italia anbefaler jeg deg å finne din favorittpiazza. Disse torgene har karakter og menneskeliv i seg som kan og bør studeres over tid. Min piazza i Roma er Campo dei Fiori, hvor jeg treffer sjongløren Mark.

Du får vel ikke bedre iskrem enn den italienske gelatoen, de har super kaffe som inntas stående og så mange severdigheter at du knapt har behov for buss eller t-bane. Det er bare å vandre, så dukker monumenter, ruiner og katedraler opp rundt hvert hjørne. Samt en hel masse italienere,selvsagt - og de er jo underholdende i seg selv!
    En av de morsomste - og på sitt vis klokeste - jeg har møtt på mine turer, er utvilsomt fransiscanermunken Nevin. Han har etter eget utsagn ikke lov til å ha sex med kvinner, sine brødre eller seg selv, og får meg med inn i bakhagen til Vatikanet. Dessverre får jeg ham ikke til å røpe hva nonnene sier i skrifteboksen hans...

Mamma Mia, som jeg savner Roma!

God reise!

1 comment:

  1. Jeg digger at du legger ut denne serien! For en fantastisk tur det måtte være:)

    Takk!

    Og jeg anbefaler dette til gud og hvermann, håper det er ok..!

    ReplyDelete