09 September, 2012

Anonyme Vesterålen

Hurtigrutens hus i Stokmarknes, hvor grunnleggeren kom fra
De hevder på Senja at øya deres er et Norge i miniatyr. Det stemmer ikke. Miniatyr-Norge befinner seg nemlig i Vesterålen, hvor de i tillegg til fjorder, fjell, jordbruk og fiske i motsetning til Senja også har en by. Og med en by følger interessante konsekvenser.
    "Sortland er full av toytyggere i levisbukser!" fikk jeg høre i Nyksund.
    "Det er cowboytilstander på Myre!" hørte jeg i Sortland.
    Vesterålen har altså en vaskeekte by versus land konflikt!




Hevet over tvil er at verdiene skapes i distriktene i mini-Norge. Det er ikke de smilende bussjåførene eller fortryllende bakerijomfruene som står for primærskaping, men derimot fiskerne som håver inn enorme mengder fisk fra Hadsel til Øksnes og bøndene som driver jordbruk innafor. Sortland - Blåbyen - er det urbane kultur- og handelssenter, men uten nevneverdig produksjon utover fiskebollefabrikken.
    Med forbehold om at mine observasjoner er feiltolkede slumpetreff, vil jeg påstå at innbyggerne i dette miniputt-Norge ville profitert stort på å samarbeide og anerkjenne hverandres kvaliteter. Fiskeværene er jo like avhengige av Sortland, som Sorland er av dem, og spesielt sett utefra er det en grad av komikk over en situasjon hvor fem kommuner i et øysamfunn ikke evner å trekke i lag. Etter hva jeg forstår er Hadsel som en mikroutgave av miniputten, hvor miniplassene Melbu og Stokmarknes kives over herredømmet.


Det er ikke riktig av meg å gjøre meg alt for klok i denne sammenheng, jeg var tross alt bare et par uker i området, men det slår meg at de fabelaktige ressursene og den herlige naturen i Vesterålen er undervurdert av mange ellers i landet, først og fremst fordi området er elendig markedsført. Bare Lofoten er Lofoten, den saken er grei, men nå er Lofoten full og Vesterålen har masse kapasitet og atskillig å tilby. Om "by og land" klarer å slutte å gnåle om hvem som er viktigst og best, så kan de kanskje vende blikket utover og se om de heller kan konsentrere seg om å fremheve sine felles kvaliteter, for dem er det mange av.
    Faktisk er det få plasser i Nord-Norge med større økonomisk omland enn Sortland, som har en svært strategisk plassering. Det skal være flere som kommer til Sortland fra Harstad for å handle, enn motsatt, og området er på topp tre i økonomisk vekst nordpå, er det sagt.

Lofotveggen fra nord, sett en sen time fra Hadsel
Det har overrasket meg hvor lite jeg har visst om Vesterålen. Og jeg tar ikke selvkritikk. Skylden gir jeg bygdedraugen og småborgerlighet som hittil har skuslet bort opplagte muligheter til å fargelegge den hvite kladden på reisekartet mellom perlene Lofoten og Senja. Det holder ikke å male Sortland blå, når resten av regionen er fargeløs ...

... for ikke å si: "Hvor er dere?"

Vil du lære mer, må du gjerne starte med inntrykkene mine herfra: Vesterålen-poster.


God reise!


No comments:

Post a Comment