27 August, 2012

Trollfjorden


Et av høydepunktene som hurtigrutepassassjer får du i Trollfjorden. Dette 3 kilometer dype skaret, omtalt som et øksehugg i Trolltindan, er en unik plass hvor hurtigrutene faktisk kjører inn og snur. Åpningen av fjorden er bare 70 meter brei og fjellene reiser seg nær loddrett, så dette er spektakulært.

Hedersmannen Kjell Herløv Hanssen er fra Stokmarknes. Han kommer innom kontoret til Boreal Transport i Sortland for å fornye noen busskort, og vi kommer til å snakke om Vesterålens utbredelse. De fleste tror at Trollfjorden tilhører Lofoten, men den ligger vitterlig i Hadsel kommune, og må dermed tilkjennes Vesterålen.
    "Har du vært der?" spør Kjell.
    "Bare på nordgående rute," svarer jeg. "Om vinteren". Det er knapt så spennende, for den passeringen skjer nattestid.
    "Jeg har en rask båt. Du kan bli med meg," sier han.

brua sydover mot Stokmarknes i Hadsel
midt i sundet

flatt hav

Som sagt så gjort. En ukes tid senere, når jeg triller inn i Stokmarknes, kommer Kjell meg i møte med en kjapp RIB. Han har med flytedrakt til meg og så er det spiker'n i bånn over den nesten flate fjorden. Tidligere i dag har jeg fotografert et bryllupspar som blir fotografert, og de var maks heldige med været. En syltynn stripe av skodde ligger noen steder over vannet, men det klarner helt opp før vi raser ned gjennom Raftsundet.
    Hurtigruta "Vesterålen" kommer bak oss, men vi klarer turen vesentlig raskere, på litt over en time, og får en stund denne naturperlen nesten for oss selv. Et par seilbåter, to kajakker og turistbåten fra Svolvær (som averterer med å mate havørn og dermed boikottes av meg) er også innom, men de blir veldig små i den store sammenhengen.

Hurtigruta MS Vesterålen vender i bunn av Trollfjorden. Klikk på bildet og kikk!

Trollfjordslaget

6. mars 1890 ble denne fjorden berømt i en hendelse som fikk betydning for fiskerilovgivningen. Dampbåter hadde brutt opp isen og startet et svært rikt torskefiske inne i fjorden, mens de med kjetting og kokende vann holdt hundrevis av småbåter utenfor.
    Det kom til kamp, for de fattige fiskerne mente dette var allemannsrett og nektet å betale for å slippes inn med sine åttinger og fembøringer. Av noen fortelles det som et svært dramatisk oppgjør før storbåtene måtte gi seg, og problematikken var medvirkende til at en ny lov om lofotfisket ble vedtatt.
    Dette ble på et vis et oppgjør med storkapitalismen, som opp gjennom historien manifesterte seg i nessekongenes makt over den lille mann. Man ble jo nødsaget til å handle på kreditt når pengene tok slutt, så de lokale stormennene hadde et ubønnhørlig grep om småfolket.

Kjell Herløv Hanssen

lunsj

Vi beregner det slik at jeg filmer MS Vesterålen fra bunnen av fjorden når den kommer inn og snur, og så hopper jeg ombord slik at vi smetter forbi og også får se den komme ut av den smale passasjen. Passasjerer vinker og vi ligger og dupper på den rolige fjorden.
    Opp av sekken trekker Kjell så kaffe og to store rundstykker. Fy søren for en fin dag. Fy søren for en grei kar. Tusen takk til begge!

Hurtigruta MS Vesterålen på vei ut Trollfjord

God Reise!




1 comment:

  1. Dykkerbåten til Hadsel Undervannsklubb brukes ikke bare til dykking...:-)
    Godt jobbet Kjell!

    ReplyDelete