04 August, 2012

Senja - Mini-Norge

Du kan se Senja fra sykkel, hest eller kajakk og få en overjordisk opplevelse. Det kan jeg si sikkert, for jeg var nødt til å nøye meg med en biltur denne gang, og selv da var det helt vidunderlig.
    Min venn Dana var på besøk, nemlig, for å løpe i Tromsø dagen etter. Det var første gang hun opplevde midnattsol, så jeg måtte fotografere klokka på dashbordet når den nærmet seg.

Faktisk er dette Norges nest største øy, hvis vi holder Svalbard utenfor. Den ligger sydvest for Tromsø, rett nord for Harstad, og kaller seg "Eventyrøya" eller "Et Norge i miniatyr". Og landskapet varierer fra grønne sletter til spisse tinder, med fjorder og sandstrender innimellom - så de har et poeng.

Senja satser hardt på familieturisme, med en fæl trollpark og mange aktivitetstilbud. Ved Senja Fjordhestgård måtte jeg bort å hilse på en flokk flotte fjordinger attmed veien. Straks kom eieren over, og hadde jeg nå bare vært på sykkel- og ikke biltur hadde det nok blitt en ridetur på meg. Jeg er velkommen igjen, forsikret han. Hestene er virkelig flotte.


Vi ankom i nord, kjørte ned til brua mot Finnsnes og stakk så rett vestover, ut langs smale veier ytterst i havgapet. Sola gikk aldri ned, og det var nesten umulig å stoppe for natten. Dermed fikk vi med oss både Torsken og Bøvær, hvor en temmelig kvass festival var på trappene. Klikk og kikk ... et noe spesielt sted.

På de trakter er også et kunstferdig utformet utsiktspunkt, samt en tilsvarende dass, med tilknyttet grillplass og ubetalelig utsikt mot de takkete halvøyene mot nord. Dette er nemlig en del av den nasjonale satsingen på turistveier, og jeg må si at det er kult. Jeg så jo et tilsvarende avtrede midt på Norkynhalvøya.


Langt over midnatt - og mye senere enn en som skal løpe langt dagen etter bør legge seg - slo vi opp teltet utenfor Mefjordvær. En super dag, maksimalt utnyttet. Dagen derpå ble grå, perfekt for å løpe att og fram på Tromsøya..

Heldigvis gikk søvnmangelen ikke ut over Danas målsetning for årets midnattsmarathon - hun slo den med 15 sekunder!

God Reise!


1 comment:

  1. var egentlig andre gangen jeg opplevde midnattsolen :o) din venn Dana

    ReplyDelete